انواع گیربکس
- صفحه اصلی
- انواع گیربکس
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2021/11/logo-zf.png)
شرح
اگر کمی به ساختار خودروهایی که امروزه توسط انسانها مورد استفاده قرار میگیرند توجه کنیم، به خوبی این موضوع را درک میکنیم که خودروها از قطعات مختلف تشکیل شدهاند و این قطعات دست به دست یکدیگر میدهند تا در نهایت خودرو را حرکت دهند.
یکی از اصلیترین قطعاتی که در هر خودرویی تعبیه میشود، گیربکس است. گیربکس با دندهی خودرو در ارتباط است و زمانی که آسیب ببیند یا دچار اختلال شود، به راحتی میتواند از حرکت کردن و یا عملکرد صحیح دنده جلوگیری کند.
وظیفه اصلی گیربکس ، ایجاد تغییرات مناسب بین دور و گشتاور با توجه به شرایط رانندگی است که در آن وضعیت دنده عقب ، حالت خلاص و همچنین حالت ترمز موتوری در آن پیش بینی شده است. این کار با مدیریت راننده (دستی) و یا به صورت اتوماتیک انجام می شود ، صرف نظر از افت توان اصطکاکی جعبه دنده، تغییری در توان موتور ایجاد نمی کند؛ بنابراین همواره توان چرخ های محرک تقریباً برابر توان موتور است
سیر تکامل گیربکس ها
در گذشته گیربکسهای دستی تنها گیربکسهایی بودند که در خودروها تعبیه میشدند. گیربکسهای دستی دو نوع حرکت به جلو و حرکت به عقب داشتند که هر کدام از آنها به تنهایی با موتور خودرو و گلبرگهای موجود در موتور خودرو ارتباط برقرار میکردند.
پس از پیشرفت تکنولوژی و نیاز دنیا به خودرو های بیشتر، مهندسانی که در زمینهی ساخت قطعات مختلف خودرو فعالیت داشتند، به این فکر افتادند که خودروهایی را بسازند که وظیفه راننده را تسهیل نماید و یک جا بجایی یا تعویض دنده آرام و بدون سر و صدا با نسبت دنده های متغیر صورت پذیرد و بازده موتور را افزایش دهد ، تا این که یک مهندس آمریکایی به نام اسکار اچ بانکر توانست اولین و پیشرفتهترین گیربکسها که گیربکس اتوماتیک نام داشت را به بازار عرضه کند.
او برای این گیربکس از نوعی مبدل گشتاور بهره گرفته بود که به وسیلهی آن دیگر نیاز نبود حتما برای حرکت دادن خودرو از گیربکس دستی استفاده کنید بلکه میتوانستید با این قطعات اتوماتیک با خیال راحت به رانندگی بپردازید
گیربکسهای اتوماتیک در جوامع امروزی با بهرهگیری از اصول مهندسی و فناوریهای جدید قابلیت این را دارند که عملکرد سیستم انتقال قدرت خودروها را بهبود دهند و حتی جعبه دندهی اتومبیل را نیز بهتر مدیریت کنند. این گیربکسها دارای پیشرانههای ویژهای در چرخهای جلو، چرخهای عقب و جعبه انتقال هستند.
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعتهای مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام میدهد. مانند:
پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد
تنظیم جهت حرکت خودرو: به کمک گیربکس میتوان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.
کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.
و بهینه سازی مصرف سوخت
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/01-1.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/01.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/02-768x432.png)
انواع گیربکس
گیربکس ها شامل دو دسته : دستی و اتوماتیک هستند که در این مجموعه ارائه خدمات به هر دو نوع گیربکس در سراسر کشور داده می شود.
اتوماتیک بودن یا نبودن گیربکس به انجام عمل تعویض دنده و درگیری کلاچ برای شروع حرکت ارتباط دارد. اگر هر دو عمل توسط راننده انجام شود جعبه دنده دستی (معمولی) و اگر هر دو عمل به صورت اتوماتیک انجام شود به آن جعبه دنده اتوماتیک می گویند
گیربکسهای دستی
گیربکس وسیله ای مکانیکی است که از چرخ دنده ها برای تغییر سرعت یا جهت چرخش در ماشین استفاده می کند. بسیاری از گیربکس ها دارای نسبت دنده های متعدد هستند، اما گیربکس هایی نیز وجود دارند که از یک نسبت دنده ثابت استفاده می کنند. خودروهای الکتریکی معمولاً از گیربکس تک سرعته یا دو سرعته استفاده می کنند.
سادهترین گیربکسها از یک نسبت ثابت برای کاهش یا افزایش سرعت استفاده میکردند، گاهی اوقات همراه با تغییر جهت محور خروجی. نمونههایی از چنین انتقالهایی در هلیکوپترها، توربینهای بادی و برخاستهای نیرو (PTOs) برای تراکتورها استفاده میشوند.
بسیاری از گیربکس ها – مخصوصاً برای کاربردهای حمل و نقل – دارای نسبت دنده های متعددی هستند که می توانند در حین کار ماشین بین آنها جابجا شوند. نسبت های چندگانه برای تطبیق دامنه سرعت های ورودی (به عنوان مثال دور موتور) با سرعت خروجی (مثلاً سرعت یک ماشین) مورد نیاز برای یک موقعیت معین استفاده می شود.
گیربکسهای دستی نیاز به درگیری کلاچ با موتور که با فشار پدال آن توسط راننده صورت میگیرد دارند. همچنین تعویض دندهها توسط راننده به وسیله دسته دنده انجام میشود. شاید استفاده مداوم از دسته دنده آزاردهنده باشد یا فشردن و رها کردن کلاچ برای ساعتها رانندگی آن هم گاهی در ترافیک منجر به خستگی فراوان راننده شود، اما بسیاری همچنان گیربکسهای دستی را به خودکار ترجیح میدهند. از آن جهت که کنترل خودرو کاملا در دست خود راننده است و به تمایل خود سرعت اتومبیل را افزایش یا کاهش میدهد.
یک گیربکس دستی راننده را ملزم می کند تا با استفاده از یک دسته دنده و کلاچ ، دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند. اکثر گیربکس ها در خودروهای مدرن از synchromesh برای همگام سازی سرعت شفت های ورودی و خروجی استفاده می کنند. با این حال، قبل از دهه 1950، اکثر خودروها از گیربکس های غیر سنکرون استفاده می کردند.
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/03-768x516.jpg)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/05-281x300.gif)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/06.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/08-281x300.gif)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/07-300x185.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/08.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/10-300x163.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/09-281x300.gif)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/11-281x300.gif)
یک گیربکس دستی دارای چندین شفت با چرخ دنده های مختلف و سایر اجزای متصل به آنها است. در بسیاری از گیربکسها، شفتهای ورودی و خروجی را میتوان مستقیماً با هم قفل کرد (با دور زدن میل جلو) تا نسبت دنده 1:1 را ایجاد کند که به آن درایو مستقیم میگویند. در یک گیربکس برای وسایل نقلیه موتور طولی (به عنوان مثال اکثر خودروهای دیفرانسیل عقب)، معمول است که شافت ورودی و شافت خروجی در یک محور قرار گیرند، زیرا این امر باعث کاهش نیروهای پیچشی که بدنه گیربکس باید در برابر آن مقاومت کند، می شود. مجموعه ای که از هر دو شفت ورودی و خروجی تشکیل شده است به عنوان شفت اصلی نامیده می شود (اگرچه گاهی اوقات این اصطلاح فقط به شفت ورودی یا شفت خروجی اشاره دارد). چرخش مستقل شفت های ورودی و خروجی با قرار گرفتن یک شفت در داخل سوراخ توخالی شفت دیگر با یک بلبرینگ بین دو شفت امکان پذیر می شود. در یک گیربکس برای وسایل نقلیه با موتور عرضی (به عنوان مثال، اتومبیل های دیفرانسیل جلو)، معمولاً فقط دو شفت وجود دارد: ورودی و میل جلو (که گاهی اوقات ورودی و خروجی نامیده می شود). شفت ورودی تمام طول گیربکس را طی می کند و هیچ پینیون ورودی جداگانه ای وجود ندارد. این گیربکس ها همچنین دارای یک واحد دیفرانسیل یکپارچه هستند که از طریق یک چرخ دنده پینیون در انتهای میل پیشخوان/خروجی متصل می شود.
گیربکسهای اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک که امروزه بر روی خودروها تعبیه میشوند، دارای چهار نوع اصلی هستند. این چهار نوع شامل گیربکس اتوماتیک دوکلاچه، سیارهای می باشند. CVT و DCT میشود.
تمام گیربکسهای اتوماتیک بر اساس یک نوع طراحی و با استفاده از قطعات یکسانی به وجود آمدهاند اما تفاوت این گیربکسها در اندازه ی این قطعات و نحوی کنار هم قرار گرفتن آنها است که میتواند در هر خودرویی عملکردهای گوناگون آن خودرو را به نمایش بگذارد. لازم بذکر است چرخدنده مکانیکی، کلاچ اتوماتیک، کنترل کننده الکتریکی و سنسورهای مکاترونیکی از جمله قطعاتی هستند که در تمامی این گیربکس به صورت مشترک گنجانده میشوند.
هیدرولیک اتوماتیک: گیربکس اتوماتیک هیدرولیک متداول ترین طراحی گیربکس اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک هیدرولیک است که معمولاً از چرخ دنده های سیاره ای استفاده می کند که با استفاده از هیدرولیک کار می کنند. گیربکس از طریق مبدل گشتاور (یا کوپلینگ سیال قبل از دهه 1960) به موتور متصل می شود، به جای کلاچ اصطکاکی که توسط اکثر گیربکس های دستی و گیربکس های دوکلاچه استفاده می شود.
دو کلاچ (DCT): گیربکس دوکلاچه یک گیربکس دو کلاچه (DCT) از دو کلاچ مجزا برای مجموعه دنده های زوج و فرد استفاده می کند. طراحی اغلب شبیه به دو گیربکس دستی جداگانه است که کلاچ های مربوطه آنها در یک محفظه قرار دارند و به عنوان یک واحد کار می کنند. در کاربردهای خودرو و کامیون، DCT به عنوان یک گیربکس اتوماتیک عمل می کند و نیازی به هیچ ورودی راننده برای تعویض دنده ندارد.
متغیر پیوسته (CVT): انتقال متغیر پیوسته یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) می تواند به طور یکپارچه از طریق دامنه پیوسته نسبت دنده تغییر کند. این در تضاد با سایر گیربکس ها است که تعداد محدودی نسبت دنده را در مراحل ثابت ارائه می دهند. انعطافپذیری یک CVT با کنترل مناسب ممکن است به موتور اجازه دهد در حالی که خودرو با سرعتهای مختلف حرکت میکند، با RPM ثابت کار کند CVT ها در اتومبیل ها، تراکتورها، ساید بای سایدها، اسکوترهای موتوری، اتومبیل های برفی، دوچرخه ها وتجهیزات خاک برداری استفاده می شوند. رایج ترین نوع CVT از دو قرقره استفاده می کند که توسط یک تسمه یا زنجیر به هم متصل شده اند. با این حال، چندین طرح دیگر نیز در زمان استفاده شده است
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/12-300x194.jpg)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/13.png)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/14.jpg)
![](https://zfiran.ir/wp-content/uploads/2023/07/15-768x512.jpg)
بازاریابی محتوا
شما می توانید پاسخ هایی را که مشتریان بالقوه شما در تلاش برای یافتن هستند ، ارائه دهید تا بتوانید به صنعت تبدیل شوید.