اکسل خودرو یکی از اجزای اساسی سیستم انتقال قدرت و مکانیزم تعلیق خودرو است که چرخها را به یکدیگر متصل میکند و نیروی موتور را از گیربکس به چرخها انتقال میدهد. این قطعه شامل مکانیزمهایی است که به کنترل فرمان، کاهش سرعت، انتقال نیرو و کاهش اثرات ضربات جاده کمک میکنند. در خودروهای قدیمی، محور انتقال نیرو معمولاً در چرخهای عقب بوده و با یک میل گاردان به گیربکس متصل میشده است. اما در خودروهای جدید، از محور جلویی برای حرکت استفاده میشود و یک سیستم یکپارچه گیربکس و دیفرانسیل با شفتهای کوتاه، به چرخها وصل میشود
اجزای اکسل خودرو
پلوس: قسمتی است که نیرو را از گیربکس و دیفرانسیل به چرخها انتقال میدهد.
اتصالات سیبک CV: این اتصالات به چرخش راحت چرخها در مسیرهای ناهموار کمک میکنند.
پوسته اکسل: بخشی که اجزای مختلف اکسل مانند پلوس و کلهگاوی را نگه میدارد.
علائم نشان دهنده خرابی اکسل خودرو
شنیدن صدا در هنگام پیچیدن
لرزش فرمان
نشت گریس
انواع اکسل خودرو
اکسل جلو محرک: نیروی محرکه را به چرخهای جلو منتقل میکند و برای خودروهای آفرود و نظامی مفید است.
اکسل محرک عقب: این نوع اکسل برای خودروهای سنگین مانند کامیونها استفاده میشود و نیروی محرکه را به چرخهای عقب منتقل میکند.
اکسل شناور کامل و نیمهشناور: این انواع برای خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار میگیرند و نسبت به نحوه تکیهگاه و نصب تقسیم میشوند.
اکسلها همچنین برای وسایل نقلیه تجاری سنگین مانند کامیونها و اتوبوسها به صورت ماژولار طراحی شدهاند تا بتوانند نیرو و گشتاور بیشتری را تحمل کنند. برخی اکسلها مانند مدل AxTrax 2 برای خودروهای برقی طراحی شده و قابلیتهای نوآورانهای از جمله گشتاور بالا، وزن سبک، و راندمان بهینه برای کاهش آلایندگی دارند.
در نهایت، اکسلها نقشی حیاتی در تحمل وزن خودرو و سرنشینان و همچنین کنترل خودرو در سرعتهای بالا و جادههای ناهموار دارند.